nieuws

Northern Enlightenment: Inzet waterstof goedkoper door kunststof leidingen

Publicatie

28 sep 2018

Auteur

Dagmar Aarts

Categorie

Petrochem

Soort

nieuws

Tags

Northern Enlightenmentz, waterstof

Groningen Seaports en Pipelife gaan samen een infrastructuur voor het transport van groene waterstof aanleggen in Delfzijl en de Eemshaven. Pipelife levert de gasbuizen en Groningen Seaports zorgt voor de aanleg. Kunststof leidingen kunnen kosten van het gebruik van waterstof enorm verlagen.
Groningen Seaports en Pipelife zijn met dit project een van de finalisten van de Northern Enlightenmentz verkiezing. Een verkiezing die de industrie in de noordelijke provincies in Nederland wil inspireren bij het toepassen van hoopgevende innovaties. De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het congres Eemsdeltavisie op 17 oktober in Delfzijl.

Om wie gaat het?

Havenbeheerder Groningen Seaports en producent van kunststof buizen Pipelife.

Wat gaan Groningen Seaports en Pipelife doen?

De twee willen in eerste instantie vier kilometer aan infrastructuur aanleggen om groen waterstof te transporteren. Het doel is om binnen een jaar tijd de leiding te realiseren. Deze gaat waterstof gemaakt met duurzame energie uit windmolens en zonneparken transporteren naar met name chemiebedrijven in de regio Groningen.

Waarom kunststof leidingen?

De inzet van groen waterstof is nog duur. Daarom moeten alle zeilen worden bijgezet om verschillende onderdelen in deze toekomstige keten goedkoper te maken. Veel aandacht is er inmiddels voor kostenreductie van elektrolyse, de omzetting van water in waterstof. Ook op andere vlakken zijn er mogelijkheden. Bijvoorbeeld bij het transport. Groningen Seaports en Pipelife hebben twee nieuwe kunststof buistypes ontworpen. Een eenvoudige van PE voor lage druk en een met aramide versterkte pijpleiding voor de hoge druk.

Wat zijn de voordelen van kunststof pijpleidingen?

Het voordeel van kunststof pijpleidingen is dat ze goedkoper zijn dan stalen. Niet alleen in de aanschaf, maar ook in de aanleg. Zelfs de homedruk-variant, die meer dan zestien bar aan kan, wordt straks geleverd op haspels van ongeveer drie diameter en is zodoende eenvoudig uit te rollen. Bovendien vergen ze veel minder onderhoud en zijn ze niet corrosiegevoelig. Bovendien is er al enige ervaring met het gebruik van kunststofleidingen bij het transport van olie, aardgas en waterstof. Met name in het Midden-Oosten zijn kunststofverbindingen in zwang. Wereldwijd is al meer dan 3000 kilometer aangelegd.

Waterstof kan een belangrijke oplossing bieden voor fluctuaties in het groene energieaanbod. Elektriciteit van windmolens kan omgezet in en opgeslagen worden als waterstof. Waterstof kan op haar beurt weer omgezet worden naar grondstof of brandstof voor diverse chemie- en industriële bedrijven.

Waarom moeten Groningen Seaports en Pipelife winnen?

Waterstof kan een belangrijke oplossing bieden voor fluctuaties in het groene energieaanbod. De inzet van waterstof is echter nog erg duur. Bij verlaging van de kosten gaat het vaak over het goedkoper maken van het hart van het systeem: het productieproces. In dit geval elektrolyse. Maar ook op andere vlakken kunnen kostenreducties een nieuwe technologie aantrekkelijk maken, bijvoorbeeld in de infrastructuur. Het gebruik van kunststofleidingen kan de kosten van waterstof significant verlagen.

Het havenbedrijf is er van overtuigd dat het met groen waterstof dezelfde kant op gaat als met offshore wind. Er zal een tijdje geld bij moeten, de onrendabele top moet er af, maar uiteindelijk gaat het op eigen benen staan.

Eemsdeltavisie 2018: Factory as a forest

In de Industrieagenda voor de Eemsdelta durven de opstellers het aan: in 2050 kan het chemie- en energiecluster nettogebruiker zijn van CO2. Geen reductie, maar herstel! Net als bomen, die zijn niet CO2-neutraal, maar zetten kooldioxide juist om. Het vraagt wel een andere manier van kijken. CO2 is daarbij geen probleem, maar potentiële grondstof. De eerste projecten zijn er. Wat is er op termijn nog meer mogelijk?

Bij Eemsdeltavisie op 17 oktober in Delfzijl onderzoeken we hoe de industrie nog meer kan leren van hoe bossen functioneren: Factory as a Forest. Schrijf u nog snel in!

Fotocredit: Wim Raaijen
Bron: Petrochem 10-2018

Petrochem 11, 2018

6 november 2018