blog

Column: Laat meiden meiden zijn

Publicatie

13 Apr 2018

Auteur

Wim Raaijen

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

digitalisering, opleiding

We hadden afgesproken om het niet te veel te beïnvloeden. Maar ons zoontje van bijna drie heeft een uitgesproken voorkeur voor autootjes, treinen, vliegtuigen en alles dat nog meer beweegt. Groot fan van Bob de Bouwer, Spiderman en de schippers van de Kameleon, of ‘Kapion’, zoals hij de naam van de boot uitspreekt. We hebben Schippers van de Kameleon al double digit via Netflix gekeken, zowel deel 1 als 2. Voor papa overigens jeugdsentiment. Ik heb de boekjes indertijd verslonden.

Samen met zijn hoogblonde vriendje James crosst hij het hele dagverblijf door op alles waar maar wieltjes onder zitten. Terwijl de meeste meisjes, een enkeling daargelaten, rustig zitten te kleuren. Soms een beetje verstoord opkijkend wanneer die twee jochies weer de boel op stelten zetten. Het zijn net Sjors en Sjimmie, een blond en een karamelkleurig jongetje. De moderne versie uiteraard. Natuurlijk heb ik weleens de link gelegd met de Sire-reclame: Laat jongens jongens zijn. We laten daarom onze zoon regelmatig zijn actieve gang gaan.

Overigens zijn Sjors en Sjimmie op het kinderdagverblijf ook al een paar keer gesignaleerd in prinsessenjurkjes. Gewoon omdat ze dat grappig vonden. Sjors in geel, Sjimmie in roze. Een enorme lol dat ze daarom hadden. De jurkjes zaten wel scheef van het vele crossen door de gangen. Prinsessengedrag is toch wat anders…

Trendbreuk

Campagnes om meer vrouwen in de techniek te krijgen, die waren er al toen ik op de middelbare school zat. Posters als: ‘Ik ben een meisje met een wiskundeknobbel, zielig he?’ waren op het softboard geprikt in een wiskundelokaal waar ik wiskunde II kreeg. Een klas met louter jongens…

Gelukkig zijn er vrouwen die voor een carrière in de industrie kiezen. Maar nog steeds zijn ze zeer ondervertegenwoordigd. Elk jaar zoeken we bijvoorbeeld naar vrouwelijke kandidaten voor de Plant Manager of the Year. Ook komende editie zitten ze er niet bij, kan ik alvast verklappen. In elf jaar hebben we welgeteld twee vrouwelijke finalisten gehad, overigens in hetzelfde jaar. Edith Romp won toen wel. Maar het gaat dus om twee van de ongeveer veertig finalisten. Vijf procent dus…. Representatief voor de reële verhouding, dat misschien wel.

Toch zou er weleens een trendbreuk aanstaande kunnen zijn. En dat heeft te maken met de digitalisering. Ook Jacques Vandermeiren, directeur van het Antwerpse Havenbedrijf, is daarvan overtuigd. ‘Ik heb al jonge vrouwen zien rondlopen met de tekst Forget Princess – Want to be scientist op hun shirt’, stelt hij in het hoofdinterview in deze Petrochem.

Data-interpretatie

Voordeel van digitalisering is dat het de industrie veel beter kan maken zonder echt disruptief te zijn, stelt Wouter de Geest van BASF Antwerpen in hetzelfde interview. Maar de huidige ontwikkelingen vragen wel om andere vaardigheden. ‘We komen straks echt in een ander tijdperk, waarin bijvoorbeeld data-scientists heel belangrijk gaan zijn.’

En laat nu het overgrote deel van de data-analisten vrouw zijn! Dat zie je al in sectoren waarin het interpreteren van grote hoeveelheden data al heel belangrijk is. Denk aan de bankensector en de advieswereld. Daar werken heel veel vrouwen. Blijkbaar zijn vrouwen hiervoor in de wieg gelegd en zijn ze het gaandeweg meer gaan ontwikkelen. Zij gingen rustig kleuren, toen de meeste jongetjes aan het ravotten waren.

Wellicht zijn alle campagnes in het verleden wel zinloos geweest, omdat de industrie de meeste vrouwen nog te weinig te bieden had. Maar dat gaat dus mogelijk veranderen. Als de berg niet tot Mozes komt, zal Mozes tot de berg gaan. Overigens is deze er ook in de vorm van Mohammed. Nog niet in een vrouwelijke vorm, maar de vrouwen hoeven niet te bewegen. Laat meiden meiden zijn.

 

Reageren? Via de mail: wim@industrielinqs.nl
of via Twitter: @wimraaijen

Fotocredit: NASA
Bron: Petrochem 4-2018

Petrochem 4, 2018

24 april 2018