North Sea Port onderzocht welke infrastructuur nodig is om de klimaatambities waar te maken. Het aanpassen van leidingen en aanleggen alleen al zou zo’n 110 miljoen euro kosten. De aansluiting op andere systemen kost nog eens 130 miljoen euro. Maar dan kunnen de bedrijven in het havengebied wel hun jaarlijkse CO2-uitstoot van 22 miljoen ton behoorlijk verminderen.
Het Clean Underground Sustainable Transport (CUST)- project inventariseerde de behoefte aan infrastructuur in het havengebied van Gent en Terneuzen. Grote hoeveelheden groene waterstof, duurzame elektriciteit en het vervangen of nieuw aanleggen van een flink aantal pijpleidingen in North Sea Port zijn de voornaamste aanbevelingen van de onderzoekers.
Een aantal onderzoeksinstellingen onderzocht de uitrol van een grootschalige pijpleidingen infrastructuur in het grensoverschrijdende havengebied van North Sea Port. De leidingen zouden CO2, waterstof, synthetische nafta en warmte moeten transporteren. Die leidingen zijn van belang om in de komende vijf tot dertig jaar de jaarlijkse CO2-uitstoot in het havengebied van bijna 22 miljoen ton te verminderen.
Groene waterstof
Hoewel het afvangen en gebruiken van kooldioxide de voorkeur geniet, is dit niet altijd meteen haalbaar. Als overgangsmaatregel zal de opvang en de opslag van CO2 nodig zijn. De studie is daar heel duidelijk over.
Toch denken de onderzoekers dat CO2 in combinatie met groene waterstof veel oplevert. Om dat te bereiken, zullen de bedrijven in de regio sterk moeten inzetten op de productie van groene waterstof. Tot tweehonderd kiloton in 2030 en een exponentiële groei daarna. Deze groene waterstof zal de huidige waterstofconsumptie op basis van fossiele brandstoffen vervangen.
Maar groene waterstof biedt ook ruimte voor nieuwe, innovatie productieprocessen. Een belangrijk voorbeeld hiervan is het Steel2Chemicals-project waarbij restgassen van de staalfabriek ArcelorMittal worden ingezet als grondstof bij het chemische bedrijf Dow Chemical.
Elektriciteit
Om deze groene waterstof te produceren zijn er eveneens grote hoeveelheden duurzame elektriciteit nodig. Hetzelfde geldt voor de vervanging van aardgas door elektriciteit voor de productie van warmte.
Deze toename is gelijk aan de productie van 2,7 gigawatt op zee in 2030. In vergelijking met de huidige elektriciteitsvraag van de industrie in North Sea Port betekent dit minimaal een verviervoudiging in 2030. Dit vraagt om versterking van het elektriciteitsnet, met name in de Kanaalzone Gent-Terneuzen.
Voor het aanlanden van groene stroom, zal het havengebied ook aansluiting moeten vinden met Nederlandse offshore windparken. Om te voldoen aan de toenemende vraag naar waterstof zullen de bedrijven in het havengebied op termijn ook waterstof moeten importeren.
infrastructuur North Sea Port
North Sea Ports heeft al een uitgebreid leidingensysteem. In de nieuwe configuratie kan het havenbedrijf enkele leidingen hergebruiken. In veel gevallen zijn nieuwe leidingen nodig. Daarbij kan het havenbedrijf wel gebruikmaken van bestaande tracés. De onderzoekers begroten de kosten voor het noodzakelijke netwerk voor het transport van CO2 en waterstof binnen North Sea Port op 110 miljoen euro. Aansluiting buiten het havengebied kost nog eens 95 tot 130 miljoen euro.