[vc_row][vc_column][vc_column_text]De haven van Rotterdam bereidt zich voor op een toekomst met autonoom varen. Een drijvend laboratorium gaat data verzamelen als input voor slimme algoritmes die als kunstmatige kapitein moeten gaan fungeren. ‘Die kunstmatige kapitein kan over één jaar zelfstandig varen op een speciaal daarvoor afgezet stuk haven’, verwacht rijkshavenmeester René de Vries.

Het Floating Lab is een omgebouwd patrouillevaartuig dat is voorzien van twee stereocamera’s en zes 360º-camera’s. De beelden van die camera’s worden samen met andere data, zoals de geografische positie, stuurinformatie, motorvermogen, vaarsnelheid, stroomsnelheid, weersinformatie en getijdeninformatie, vastgelegd. Andere partijen kunnen de beelden en data gebruiken om een digitaal model van de haven te creëren.

Het eerste bedrijf dat de data gaat gebruiken is Captain AI. Deze startup voegt kunstmatige intelligentie toe aan de data die uit het drijvende laboratorium worden verkregen. ‘Wij gebruiken de maritieme simulator van het Rotterdamse bedrijf Vstep om onze kunstmatige kapitein te trainen. Net zoals een mens eerst traint in een simulator en daarna pas aan boord van een echt schip stapt. Vervolgens gebruiken wij de data van het Floating Lab om te valideren of onze kunstmatige kapitein de situaties in de echte wereld ook aan kan’, vertelt Vincent Wegener, oprichter en ceo van Captain AI.

De uitdaging is groot. Autonoom varen is bijvoorbeeld een stuk lastiger dan autonoom rijden op de weg. Wie in zijn auto op de rem trapt, weet precies wanneer hij stil staat. Dat is met een schip niet het geval. Dus zijn complexere algoritmes nodig.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]