achtergrond

Energietransitie leidend in terminalinvesteringen

Publicatie

11 feb 2019

Auteur

David van Baarle

Categorie

Petrochem

Soort

achtergrond

Tags

investeringen, tankopslag

 De energietransitie heeft ook zijn weerslag op de wereld van natte bulk. Zo bouwt Alpha Terminals in Vlissingen een tankpark dat ook klaar is voor nieuwe, schonere brandstoffen als ammoniak. De uitbreiding van Vopak op de Botlek Terminal is weer een ander uitvloeisel van de energietransitie: styreen wordt namelijk ingezet voor isolatie en lichte materialen voor de transportsector. De investeringen versterken in ieder geval de hub-functie van de ARA-regio, die nog altijd een strategische positie inneemt in de wereldhandel. Het is opvallend hoe veel momenteel wordt geïnvesteerd in nieuwe tankopslagcapaciteit. De economische hoogconjunctuur, nieuwe investeringen in de chemie, onrust op het internationale politieke speelveld en de overgang van een fossiele naar een koolstofloze energievoorziening dragen allemaal bij aan groei in de Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen (ARA) regio. Wat dat aangaat profiteert ook Alpha Terminals van de gunstige omstandigheden. Het bedrijf ontwikkeld een tankpark aan de monding van de Sloehaven in Vlissingen-Oost. Alhoewel het bedrijf vooral voorsorteert op de komende energietransitie. CEO van het nieuw opgerichte bedrijf Mike van Croonenburg voorziet de komende jaren een volatielere markt waar fossiele brandstoffen langzaamaan plaats maken voor schonere alternatieven. ‘De energiehandel is sowieso een wereldhandel’, zegt Croonenburg. ‘De ARA-regio speelt al lang een spilfunctie in de handel met bijvoorbeeld de Verenigde Staten, Afrika en uiteraard het Europese achterland. De kracht van de terminal die we in Vlissingen gaan bouwen, is dat we hem zeer flexibel inrichten zodat we snel kunnen inspringen op verschuivingen in de markt. Dat doen we met name door de tanks en leidingen te configureren voor de vloeistoffen die hogere eisen stellen. Het is namelijk eenvoudiger om een minder veeleisende vloeistof op te slaan in een tank die zwaarder gedimensioneerd is dan andersom.’ Verder is tempo belangrijk voor de traders die gebruik maken van de terminal. ‘Om de laadtijden zo kort mogelijk te houden, kiezen we voor grotere pompen met meer capaciteit en grotere diameters leidingen. Daardoor hoeven schepen minder lang aan de steiger te liggen. Die kunnen overigens tijdens het laden gebruikmaken van walstroom, waardoor ze geen emissies hebben tijdens het laden en lossen.’ Verbreding Dat de opslagmarkt gunstig is, blijkt...

Voor leden

Lees gratis verder.

Wachtwoord opvragen

Alles lezen?

Abonneer nu en krijg toegang tot:

  • Alle verschenen artikelen van Petrochem
  • Bladerbare versies van het blad Petrochem
  • Projectendatabase
Aanmelden
Fotocredit: Pxhere
Bron: Petrochem 2-2019

Petrochem 4, 2019

23 april 2019

Chemvision
Chemvision 2019

Wanneer 14 Nov 2019
Locatie Brightlands Chemelot Campus, Geleen