Drijvende LNG-Opslag Eemshaven

LNG-tankers wachten voor Europese kusten om lading te lossen

Tientallen LNG-schepen liggen voor de kust van Spanje te wachten om hun lading te kunnen lossen, dat blijkt uit berichtgeving van Reuters. Europa zoekt sinds de Russische invasie in Oekraïne naar alternatieven voor Russisch gas. Hierbij speelt LNG een belangrijke rol. Echter de hervergassingscapaciteit in Europa schiet tekort en opslagen zijn vol. Als dit probleem niet wordt opgelost, zullen de schepen moeten uitwijken naar havens buiten Europa.

Momenteel zouden er meer dan 35 schepen rond de Middellandse zeekust wachten op een slot om te kunnen lossen. De beheerder van het Spaanse gasnet Enagas schreef afgelopen maandag in een verklaring dat het wellicht genoodzaakt is om LNG-ladingen te weigeren omdat er niet voldoende capaciteit is op hun terminals. Het is de verwachting dat deze situatie tot ten minste de eerste week van november zo blijft.

Hogere prijs

Vermoed wordt dat er ook LNG-tankers in de buurt van andere Europese landen voor anker liggen te wachten op het moment dat zij kunnen lossen. Het probleem wordt geaccentueerd door lagere vraag vanuit de Europese industrie en het relatief warme herfstweer. Hierdoor raken de opslagen ook niet leeg. Ook wachten sommige schepen om hun lading te lossen om richting de winter een hogere prijs te krijgen voor hun lading. Vandaag dook de gasprijs op de Europese markt zelfs even onder nul.

Capaciteit

Spanje heeft momenteel de grootste hervergassingscapaciteit in Europa, 33% van het totaal. En heeft bovendien 44% van de Europese opslagcapaciteit. De wereldwijde LNG handel was vorig jaar 372,3 MT. In totaal werden in 2021 ruim 116 duizend LNG-leveranties afgehandeld.

Uit gegevens van de International Group of Liquified Natural Gas Importers (GIIGNL) blijkt dat er een groeiende behoefte is aan marktflexibiliteit. De spot- en kortetermijn handel is in de afgelopen tijd steeds belangrijker geworden, van 5% in 2000 tot 40% in 2020.

De GATE Terminal op de Maasvlakte heeft een totale opslagcapaciteit van 540.000 kubieke meter en een invoercapaciteit van 12 miljard kubieke meter per jaar. Volgens de communicatiemanager van de Gate terminal verloopt de planning zoals afgesproken. ‘De wachtrij LNG-schepen bevindt zich voornamelijk rondom Spanje’.

De invoercapaciteit van de drijvende LNG-terminal EemsEnergyTerminal is 8 miljard m3/jaar en die wordt volgens een woordvoerder van Gasunie ook volledig benut. EemsEnergyTerminal heeft met Shell, CEZ en Engie afspraken voor de belevering van LNG voor een periode van vijf jaar.

Delen:
Tags

redactie@industrielinqs.nl