Meer samenwerking tussen Duisport en Port of Antwerp-Bruges

De havenbedrijven van Duisburg en Antwerpen-Brugge gaan meer samenwerken op het gebied van logistiek voor groene waterstof.  In aanwezigheid van de Vlaamse Eerste Minister Jan Jambon ondertekenden de CEO’s van de havenbedrijven van Duisburg en Antwerpen-Brugge (Markus Bangen en Jacques Vandermeiren) hiertoe vorige week een langetermijnovereenkomst.

De overeenkomst heeft tot doel om de samenwerking op het gebied van energietransitie, spoorwegen, achterlandverbindingen en haveninfrastructuur uit te breiden. Dit is nodig om de supply chain tussen België en Duitsland en de rest van Europa betrouwbaar en stabiel te houden.

 

Groen waterstof

In de Europese energietransitie zal groen waterstof een steeds belangrijkere rol vervullen. Daarom is het nodig om oplossingen te ontwikkelen voor de import, de opslag en de distributie van waterstof en waterstofdragers. Deze materie vormt dan ook één van de belangrijkste strategische pilaren in de samenwerking tussen de twee partijen. Het doel is om een internationale supply chain voor waterstof te bouwen waarbij beide partners centrale waterstofhubs worden.

 

Hoog frequente railshuttle

Duisport en Port of Antwerp-Bruges willen daarom een rail shuttle realiseren die met hoge frequentie waterstof zal aan- en afvoeren. Deze shuttle is aanvullend op geplande pijpleidingverbindingen en moet worden gezien als een ‘bewegende pijpleiding’, aldus de partijen in een persbericht. De uitbreiding van het netwerk met het achterland, de promotie van duurzame multimodale transportverbindingen en de transitie naar milieuvriendelijke transportmiddelen zijn essentieel in de energietransitie.

In de ambitie van beide havens om in 2050 klimaatneutraal te zijn, zullen de partijen ook inzetten op de ontwikkeling van milieuvriendelijke handling-apparatuur voor de havens.

 

Groene moleculen

Voor duisport volgt deze overeenkomst op vergelijkbare samenwerkingsovereenkomsten die het eerder dit jaar met de haven van Rotterdam en Amsterdam sloot. Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges stelde dat de industrie betrouwbare toegang moet hebben tot hernieuwbare energie om de Europese ambitie om klimaatneutraal te worden te kunnen realiseren. ‘De import, overslag en distributie van groene moleculen vraagt om korte-, midden- en langetermijnoplossingen. Het ontwikkelen van een robuust multimodaal supply systeem is fundamenteel om dit te laten gebeuren.’

Foto: Copyright Andreas Endermann

op de voorgrond Markus Bangen en Jacques Vandermeiren

Delen:
Author