Transport in beeld: nieuwe scheepsbelader Yara Sluiskil

Bij Yara Sluiskil kwam vandaag een nieuwe scheepsbelader aan op de kade. Het transport van het enorme bouwwerk van 18 meter breed en 38 meter hoog leverde indrukwekkende beelden op.

De Italiaanse bouwer Bedeschi had de Mobru 7 eerder bij Mammoet op de Axelse vlakte afgeleverd, zodat de kade bij Yara Sluiskil maar voor korte tijd buiten bedrijf was voor de installatie. De Matador 3 van Bonn&Mees zorgde ervoor dat de enorme stellage bij Yara Sluiskil op de kade werd geplaatst. Dit is een van de weinige drijvende bokken in Europa die de hijsklus van het 420 ton wegende gevaarte kon uitvoeren.

De nieuwe scheepsbelader Mobru 7 vervangt een oudere die heeft gedraaid sinds 1999, en zorgt voor de verlading van kunstmestkorrels naar alle soorten schepen. Later deze maand begint de Mobru 7 met proefdraaien. De capaciteit van de installatie loopt op tot wel zevenhonderd ton per uur. Per jaar wordt er bij Yara Sluiskil in totaal zo’n vijf miljoen ton product verladen, dat voor ruim tachtig procent via de zevenhonderd meter lange kade het terrein verlaat.

Delen:

Eindredacteur van Industrielinqs en Petrochem, en immer speurend naar relevant nieuws om te delen. Mijn interesse: breed. Mijn specialiteit: investeringsprojecten en onderhoudsstops!

liesbeth@industrielinqs.nl