Antwerpen verwelkomt twee recyclingpioniers

Circtec wil in Delfzijl afgedankte banden omzetten in grondstoffen

Circtec wil in Delfzijl een fabriek bouwen die via pyrolyse afgedankte banden omzet in transportbrandstoffen, chemicaliën en carbon black. Het project vergt een investering van zo’n 175 miljoen euro.

Het Engelse bedrijf heeft de technologie al uitgebreid getest en bewezen in een pilot plant in Polen. Deze is vanaf 2008 in verschillende fasen opgeschaald tot een fabriek die 15.000 tot 20.000 ton bandenafval per jaar kan verwerken

Circtec is nu klaar voor de volgende stap: een fabriek op commerciële schaal in Delfzijl. Deze moet 220.000 ton afgedankte banden per jaar gaan verwerken. En het bedrijf denkt ook al aan een tweede fabriek in Duitsland. Volgens het bedrijf zelf wordt de fabriek in Delfzijl de grootste, meest duurzame en meest efficiënte pyrolysefabriek van Europa. Zo worden de gassen die tijdens het pyrolyseproces ontstaan niet afgefakkeld, maar gebruikt om de fabriek van stroom te voorzien. Ook warmte uit het proces wordt hergebruikt.

Verouderde wetgeving

Ruim een jaar geleden kondigde Black Bear Carbon aan op Chemelot een soortgelijke fabriek te willen bouwen. Het plan is om in twee identieke productielijnen rubbergranulaat van afgekeurde vrachtwagen- en autobanden te verwerken via carbonisatie. Dit is een pyrolysetechniek waarbij het rubbergranulaat zonder toevoeging van zuurstof wordt verhit in draaitrommelovens. Bij een temperatuur van 400 tot 850 graden Celsius valt het rubber uiteen in gasvormige en olieachtige producten, en een vaste reststroom. Tijdens het pyrolyseproces, dat enkele uren duurt, ontstaat steeds meer gas en steeds minder olie naarmate de temperatuur toeneemt.

De vaste reststroom, de carbon black, is geschikt als vulmiddel in rubber voor banden of bijvoorbeeld als pigment in verf. Het gas is na behandeling geschikt als voeding voor een warmtekrachtcentale. De olie is geschikt voor blending in benzine of het invoeden in een kraker. De twee productielijnen van Black Bear Carbon gaan samen 40.000 ton granulaat per jaar verwerken.

De bouw van de fabriek zou oorspronkelijk beginnen in het derde kwartaal van 2021. Het project liep echter vertraging op, onder andere vanwege verouderde wetgeving. De herwonnen carbon-black en de pyrolyseolie worden namelijk wettelijk gezien als afval. Daardoor kunnen de producten niet worden verhandeld als grondstoffen. Het plan is nu om eind dit jaar te beginnen met de bouw van de fabriek op Chemelot, en dat de installatie eind 2024 operationeel is.

Schaarser

Wellicht komt de wetgeving in een stroomversnelling nu sommige grondstoffen schaarser worden vanwege de Oorlog in Oekraïne. Zo kwam in Duitsland voorheen zestig procent van de carbon black voor verwerking in diverse processen, uit Rusland.

Delen:

Eindredacteur van Industrielinqs en Petrochem, en immer speurend naar relevant nieuws om te delen. Mijn interesse: breed. Mijn specialiteit: investeringsprojecten en onderhoudsstops!

liesbeth@industrielinqs.nl