Shell installeert ringkraan voor project Skyline

Na een opbouw van vier weken was de speciale ringkraan, die voor het Skyline project in honderd containers naar Moerdijk is overgekomen, eind juni gereed. De eerste actie liet niet lang op zich wachten, al is dit slechts een ‘opwarmertje’ voor het grotere werk later dit jaar.

Op 6 juli stond het uithijsen van de eerste convectiebank op de agenda. Gevolgd door stukken staal, grote leidingdelen en nog zes andere convectiebanken. Hiermee is de sloop van de eerste twee oude fornuizen – F5 en F6 – van de kraker nu echt in volle gang. Half augustus start de nieuwbouw van de fornuizen met nieuw staal en nieuwe leidingen. Een mooie opwarmer, want het ‘echte’ werk voor de kraan staat voor later dit jaar gepland wanneer de grote modules die in het buitenland zijn gebouwd zullen worden ingehesen.

De kraan is speciaal voor het Skyline project waarmee Moerdijk bouwt aan een toekomst met minder CO2-uitstoot en waarvoor zestien oude fornuizen van de kraakinstallatie worden vervangen door acht nieuwe.

Fundatie

72 stuks boorpalen, 60 ton bewapening en 435 m3 beton. Dat alleen was al nodig om de fundatie aan te leggen voor een speciale ringkraan die binnenkort bij Shell Moerdijk wordt opgebouwd. De kraan is speciaal voor het Skyline project waarmee Moerdijk bouwt aan een toekomst met minder CO2-uitstoot en waarvoor zestien oude fornuizen van de kraakinstallatie worden vervangen door acht nieuwe. Om de enorme oude fornuizen veilig uít de fabriek te hijsen en de nieuwe fornuizen veilig ín te hijsen, is deze ringkraan een van de grootste kranen ter wereld.

Imposant

Shell is in samenwerking met Mammoet al sinds 2017 bezig met het uitwerken van diverse transport- en hijsstudies voor het Skyline project. De componenten van de kraan passen in containers zodat ze gemakkelijk over de gehele wereld te verschepen zijn, zonder dat hiervoor speciaal transport nodig is.

De ringkraan is ronduit imposant. Enkele feiten op een rij:

  • De ringkraan vult meer dan honderd containers
  • De opbouw neemt vier weken in beslag
  • De ringkraan wordt opgebouwd door een rupskraan en de rupskraan wordt weer opgebouwd door een grote mobiele kraan
  • De ringkraan is meer dan 100 m hoog
  • De hoofdmast meet bijna 70 m
  • De kraanarm meet ruim 45 m
  • De ringkraan heeft een hijscapaciteit van 2000 ton en heeft een contragewicht (ballast) van 1600 ton.
  • Het bedje is gespreid; de ringkraan wordt in het tweede kwartaal verwacht.

Nieuwe fase

Het Delta Corridor-project is het belangrijkste project dat grootschalige oplossingen zal bieden voor de industrie in clusters in Moerdijk, Geertruidenberg, Chemelot en Noordrijn-Westfalen (Gelsenkirchen, Keulen en wijde omgeving). De Delta Corridor biedt een capaciteit van rond de 22 megaton vermeden en verlaagde emissies per jaar. Daarnaast kunnen aftakkingen van de Delta Corridor in België en verder Duitsland zorgen voor verlaging van de uitstoot op grote schaal.

Na eerste haalbaarheidsstudies van Chemelot, Rotterdam-Rijn Pijpleiding (RRP) en het Havenbedrijf Rotterdam gaat het Delta Corridor-project nu een nieuwe fase in. Er is financiering toegekend voor een gedetailleerde haalbaarheidsstudie, die zal worden uitgevoerd door een consortium van bedrijven. Het consortium zal nauw samenwerken met de nationale overheden en de Europese Unie. De consortiumpartners worden in een later stadium bekend gemaakt.

Delen:
Author

David@industrielinqs.nl