Groene waterstof uit Portugal naar Rotterdam

Shell New Energies, Engie, Vopak en Anthony Veder onderzoeken samen of het economisch haalbaar is om groene waterstof in Portugal te produceren en vloeibaar te maken voor transport naar Nederland. Om het vervolgens hier op te slaan en te distribueren voor verkoop. Het doel is om in 2027 een eerste lading vloeibare waterstof van Sines in Portugal naar Rotterdam te brengen.

Binnen het consortium werken Shell en Engie samen in de volledige waardeketen. Anthony Veder en Vopak richten zich op het transport, de opslag en de distributie. In eerste instantie richten de betrokken partijen zich op de productie, het transport en de opslag van ongeveer 100 ton per dag.

Sines

In April kondigden het Portugese Madoqua, het Nederlandse Power2X en het Deense Copenhagen Infrastructure Partners ook al een waterstofproject in Sines aan. Zij willen MadoquaPower2X bouwen, een project voor de productie van groene waterstof en ammoniak. Investering: 1 miljard euro.

MadoquaPower2X gaat gebruikmaken van hernieuwbare energie en 500 MW elektrolysecapaciteit voor de productie van 50.000 ton groene waterstof. De lokale industrie kan deze waterstof afnemen, maar het kan ook worden omgezet in ammoniak voor export vanuit de haven van Sines. Er komt een fabriek die 500.000 ton groene ammoniak per jaar uit waterstof kan produceren.

Een definitieve investeringsbeslissing voor dit project volgt eind 2023. De eerste waterstof wordt naar verwachting tegen 2025 geproduceerd. De consortiumleden onderzoeken samen met belanghebbenden ook de mogelijkheden om het project verder uit te breiden en zo mogelijk één miljoen ton groene ammoniak per jaar te produceren. De volgende fasen gaan in 2024 van start met de ontwikkeling, met volledige ingebruikname vóór 2030.

Delen:

Eindredacteur van Industrielinqs en Petrochem, en immer speurend naar relevant nieuws om te delen. Mijn interesse: breed. Mijn specialiteit: investeringsprojecten en onderhoudsstops!

liesbeth@industrielinqs.nl