Vrachtwagens rijden in 2020 op waterstof direct uit wind

Na jaren van onderzoek worden nu de eerste concrete stappen gezet om een waterstoftankstation op te zetten in Alkmaar. Vrachtwagens in Noord-Holland kunnen in 2020 gaan rijden op duurzame waterstof direct uit wind.

Het vernieuwende van dit project is dat direct in de windturbine de elektrolyse plaatsvindt, waardoor er meteen waterstof wordt geproduceerd. Dit voorkomt elektrische verliezen, waardoor een waterstofmolen meer en goedkoper energie kan produceren dan een traditionele windmolen. De duurzaam geproduceerde waterstof wordt vervolgens ingezet als groene transportbrandstof.

Uit onderzoek blijkt dat rijden op waterstof uit windenergie binnen redelijke termijn goedkoper wordt dan rijden op fossiele brandstof. ‘Op het waterstof uit de molen kunnen minstens honderd vrachtwagens gaan rijden’, stelt Jan Willem Langeraar van HYGRO. Dit bedrijf leidt het demonstratieproject. In het consortium zitten naast HYGRO ook GP Groot, RAVO, ECN part of TNO, Fleetcraft, Composite Analytica en de firma E-Trucks Europe. Zo zal het bedrijf RAVO haar veegmachine ontwikkelen naar een waterstof aangedreven versie.

Daarnaast helpen ECN part of TNO en Composit Analytica mee in de ontwikkeling van een geïntegreerd opslag, transport- en distributiesysteem voor waterstof. Samen met HYGRO ontwikkelen ze een model waarmee de waterstofdistributie en tankinfrastructuur kan worden geoptimaliseerd en waaruit de kansen en beperkingen van cold compressed waterstof duidelijk naar voren komen. De verwachting is dat door dit onderzoek waterstof straks goedkoper aan de pomp kan worden aangeboden.

Delen:
Author