blog

Column: Verleiden

Publicatie

7 Sep 2017

Auteur

Wim Raaijen

Categorie

Petrochem

Soort

blog

Tags

verleiden

Wat zullen voor de procesindustrie bepalende stimuli zijn om te verduurzamen? Natuurlijk, in de industrie werken veel mensen, ook op beslissingsniveau, die het goede met de wereld voor hebben. Als consument maken ze ook meer en meer bewuste beslissingen. Zo hebben, of overwegen, velen zonnepanelen op hun dak en ook zijn ze kieskeuriger geworden bij de koop van voedingsmiddelen.

Hun duurzame ambities verder doorvoeren in hun werkzame levens, lijkt wat complexer. Dan gaat de derde P van People, Planet, Profit op bedrijfsniveau een belangrijkere rol spelen. Waar privépersonen voor zonnepanelen een terugverdientijd van zeven tot acht jaar als acceptabel ervaren, zullen de meeste bedrijven dat veel te lang vinden. Een grote uitzondering daarop vormen familiebedrijven. Die denken vaak niet als een economisch systeem met aandeelhouderswaarde en winstoptimalisatie op de korte termijn als belangrijkste criteria, maar meer als een privépersoon. De eigenaar brengt meer dan eens zijn of haar overtuigingen binnen en handelt daar ook vaak naar. Bovendien durft die meer op de langere termijn te denken, wat voor verduurzaming essentieel is.

Toenemende druk

Ook kleinere, niet-beursgenoteerde chemiebedrijven willen nogal eens een duurzame koers varen. Ze zijn voor investe
ringen vaak grotendeels aangewezen op vreemd kapitaal. En juist externe financiers als banken, pensioenfondsen, maar ook privé-investeerders stellen steeds nadrukkelijker hun eisen op het gebied van verduurzaming.

Ook gebeurt het dat klanten van deze kleinere chemiebedrijven gaan mee-investeren in nieuwe fabrieken als het om duurzamere producten gaat. Deze klanten staan dichter bij de consument en voelen dus ook de toenemende druk om met duurzamere producten te komen. Innovatieve, duurzamere tussenproducten zijn dan zeer welkom. Met kortingen op de geleverde producten verdienen ze dan later hun financiering terug. Een mooie ontwikkeling.

Wind mee

Toch blijft het daar gelukkig niet bij. Verschillende beursgenoteerde bedrijven als AkzoNobel, DSM en BASF zien dat een duurzamere koers wel degelijk veel voordelen heeft. Zo komen ze tegenwoordig gemakkelijker aan goed personeel als ze duidelijke duurzame ambities hebben. Erg belangrijk met de toenemende schaarste aan goed opgeleid technisch personeel. Maar het gaat verder dan dat. Een bedrijf met een duurzame strategie krijgt ook eerder de maatschappelijke en politieke wind mee bij nieuwe investeringen. Zelfs de aandeelhouderswaarde wordt steeds minder als een belemmering gezien. In tegendeel, het aandeel van Covestro, voormalig onderdeel van Bayer, is na de beursgang een paar jaar geleden alleen maar in waarde gestegen. Dat heeft zeker ook te maken met de duurzame doelstellingen van het bedrijf.

Nieuwe vaardigheden

Een andere hoopgevende ontwikkeling is dat steeds meer bedrijven in de keten het dichtst bij de consumenten staan en de toenemende druk voelen om de totale footprint van hun producten te verkleinen. Het besef dringt ook door dat ze daarvoor met name hun leveranciers nodig hebben. In Petrochem 9 pleit inkoopexpert Jacques Reijniers daarom voor een belangrijkere rol voor de inkoper in de transitie naar duurzamere productketens. Die zal zich nieuwe vaardigheden eigen moeten maken. Hij moet net als goede verkopers kunnen verleiden. Hij moet leveranciers mee krijgen om samen te gaan innoveren en duurzamere producten te ontwikkelen. Heel anders dan veel inkopers gewend zijn, en helemaal als ze altijd vooral naar prijs, prijs en nog eens prijs hebben gekeken.
En de leveranciers, waaronder de meeste chemiebedrijven, moeten zich dan wel laten verleiden. Maar dat moet wel lukken, toch?

Reageren? Via de mail: wim@industrielinqs.nl
of via Twitter : @wimraaijen

Wellicht vindt u deze artikelen ook interessant

Schrijft u in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.